Enhancing informed choice through reliable information.

HealthWatch

Newsletter 8, Oct/Dec 1991

The Vega test for allergy diagnosis

S

¥

Vega testing has been slated in a position statement by the Scientific and Therapeutlc
Subcommittee of the Austrahan College of Allergy, the recognised body of allergy specialists in

Australia.

This unorthodox method of diagnosing
allergic and other diseases uses a Vega
machine, a ga]va.nometer that compares the
electrical resistance of skin in contact with a
hand electrode and skin in contact with a
measuring stylus.

There is an electrical source providing a
direct voltage of 0.87 volts through the patient,
and the gadget is completed by a metal
honeycomb in which ampoules can be placed
in series with the circuit. A dial graded 1--
100 reads 100 when the connected resistance
is 0, and 0 when the resistance is infinity.
During testing, a piezoelectric spa:k generator
producmg 400 volts per second is applied to
the patient. This is alleged to stress the
patient and unmask weaknesses in the body.

The patient then grasps the stylus and the
machine is adjusted until a reading of 80--100
is produced. Sealed ampoules containing
homeopathic extracts of putative allergens are
then placed in the honeycomb, and a drop of
15 or more is considered a positive response.

The main points of Vega testing are as
follows:

* The site of the abnormality is determined
by an organ extract that elicits a positive
response.  Extracts from all organs are
supplied: there is even the common bile duct,
coronary arteries, left and right breast, and left
and right epididymis.

* Various stresses are detected by‘pretesting’
with various substances, such as Candida for
multiple food allergies, and allergy injectopas
[sic] for autoimmune diseases.

* Extracts of agate, calcium or silica are used
to detect ‘geopathic stress’, but there can be

HealthWatch Newsletter 8, Oct/Dec 1991

a false negative due to the influence of a full
moon.

* Otherwise undetectable stresses and
disorders can be detected by adding an
‘amplification’ extract made from pineal gland.
* ‘Psorinum’ extract diagnoses premalignant
conditions, which are then identified with test
ampoules of homeopathic carcinoma, sarcoma.
* An extract of poison ivy detects cysts in the
patient.

* Detection of food intolerance is said to be
quick and reliable, and 80% accurate. Vega
testing is promoted for diagnosing disorders
including Candida allergy, streptococcal toxicity
and myalgic encephalomyelitis.

The authors accuse the promoters of Vega
testing of convoluted pseudoscientific jargon,
irrelevant citations of other papers, apparently
irrelevant allusion to accepted physical
principles such as the Heisenberg uncertainty
principle, and begging the question by
comparing Vega testing to equally uncertain
concepts such as ‘bioregulatory techniques’.

They add that the test is confounded by the
moist skin of ill, worried subjects and the dry
skin of relaxed, healthy subjects.

They conclude that it has no established
scientific basis and there are no controlled
tests to support its usefulness.

It may lead to inappropriate treatment and
expense to the patient and community. At
best it is a prop which can help some patients
overcome ill-defined symptoms. B
Katelaris CH et al for the Australian College of Allergy.
Vega testing in the diagnosis of allergic conditions.
Medical Journal of Australia 1991; 155: 1134



T e e i e R ]
HealthWatch and Wellcome

Caroline Richmond defends our integrity against attack

HealthWatch started from a meeting on 1 November

1988. I organised it. It was reported in the British

Medical Journal on 19 November. The report read:

"A steering group, including doctors and others, has
been set up to create an organisation that will counteract
quackery. The organisation was inspired by Caroline
Richmond, a medical journalist and historian, and is
modelled on the National Council Against Health Fraud,
an American organisation aiso known as ‘Quackbusters.’

“We are not,’ said Ms Richmond, ‘an organisation to
bash complemeniary medicine. Rather we want to tell the
public, doctors and others; about unproved and worthless
treatments. There has always‘been quackery and always
will be, but we think there is more about now. For
instance, it’s-getting into the respectable news media in
a way it never did before.’

"The meeting that set up the steering group heard one
psychiatrist describe a mentally sick patient- of his who
“has paid a clinical ecologist £12,000 for a series of
‘desensitising ‘injections.” Ms Richmond tells the story of
a woman with anxiety and pains in her head who read
in @ newspaper about an allergy specialist. She visited
the man, who told her that she was dementing and would
be dead in five months. He then offered to treat her
with a series of desensitising injections at a cost of £1000.

"For more information about the new group write to
Caroline ‘Richmond, Wellcome Institute for the History
of ‘Medicine, 183 Euston Road, London NW1 2BP.

I used the Wellcome Institute address because was
there on a full-time postgraduate studentship (worth
about £5000 a year plus tuition fees), researching turn-
of-the-century physiology. The Trust funds virtually all
medical history research in Britain. It is also the largest
funding source of medical research in Britain.

The Trust spends money earned by the Wellcome
Foundation, a drug company. The Foundation makes
and sells drugs, and 80% of its profits go to the Trust,
which gives it out for research into clinical medicine,
medical science, medical history, and other related
activities, notably training fellowships and teaching posts
in medical schools. .

I did not ask either the Institute or the Trust for their
permission to use the Institute’s address for the notice
in the BMJ; it never occurred to me to do so. However,
I have had cause to regret it in two ways.

The first is that the Wellcome Trustees were furious
that I had used the Institute’s address and made it a
condition of my ‘continued studentship that I do not do
so again. The second is that certain scurrilous sources
have constantly accused HealthWatch of being a front
for the Wellcome drug company.

The worst of these appeared in Private Eye in
December 1989. At the time I was seriously ill and
unable to take action in my own defence. The Private
Eye article implied that because 1 was at the Wellcome
Institute, HealthWatch was a Wellcome Front.

HealthWatch Newsletter 8. Oct/Dec 1991

Our joint presidents, Nick Ross and Michael
O’Doinell, published a letter in Private Eye refuting the
false accusations.

" The Private Eye article, though untrue and
‘defamatory, has been quoted against us ever since,
though my studentship ended in December 1989,

HealthWatch has a considerable number of enemies
among people making money by promoting unproven
forms of health care, and it clearly suits them to imply
that we are a front for the pharmaceutical industry.

Over the course of the next eighteen months, while we
have been applying for charitable status, we have had
difficulty in raising money as few organisations were
able, under the terms of their constitutions, to give us
money.

Two of us (including me) resisted asking the
pharmaceutical industry because we feared that receiving
such money would lay us open to further unwarranted
accusations. However, the Committee decided that it
was appropriate and proper for HealthWatch to take
such money, provided that no individual gift should form
more than a third of our income. In this way we should
not become so dependent on any one source and
therefore afraid to level justifiable criticism at them.
This policy was endorsed at the annual general meeting.
I also wish to point out-that since the 1990 AGM the
committee has incladed Dr Andrew Herxheimer, editor
of the Drug and Therapeutics Bulletin and one of the
most prominent critics of the pharmaceutical industry.

Our most distinguished member, Professor Sir John
Vane, recipient of the 1982 Nobel Prize for Physiology
or Medicine for demonstrating the mechanism of action
of aspirin and related drugs, applied on our behalf to
several pharmaceutical companies for donations. It was
made clear that we could only accept money if no
strings were attached to it.

We are grateful to several companies for gifts. They
are the Wellcome Foundation (£1000), Pfizer Ltd (£500),
Astra (£250), and Bioglan (£60). Without them we
could not have survived.

Now that we have charitable status we are in a
stronger position to ask for donations from a wider
variety of industries, and from non-commercial sources -
and we hope that protecting the public from health
exploitation will appeal to many such bodies.

Caroline Richmond

o sl o o o o e ol ok o s o ok ok ok o ol ko ok o e o e o sk ok ok ok ok kol ok akok o sk ok ok ok ok ok ok

The world turned upside down: it is mow very
acceptable to suggest that cancer is caused by
psychological factors, but beresy to suggest that
chronic fatigne is even partly due to it
HealthWatch believes that until we can destigmatise
psychiatry (and cure cancer), patients will continne
o be exploited.



Acupuncture

Under criticism in two recent reports
Caroline Richmond reports

Our American cousins, the National
Council Against Health Fraud have
published a position paper on acupuncture
in the Clinical Journal of Pain, July 1991.
Their findings are summarised below.

NCAHTF believes: \

1. Acupuncture is an unproven modality of
treatment; ‘

2. Its theory and practice are based on
primitive and fanciful concepts of health and
disease that bear no relationship to present
scientific knowledge;

3. Research during the past twenty years has
failed to demonstrate that acupuncture is active
against any disease;

4.  Perceived effects of acupuncture are
/*probably due to a combination of
expectation, suggestion, counter-irritation,
operant conditioning and other psychological
mechanisms; ‘

5. The use of acupuncture should be restricted
to appropriate research settings;

6. Insurance companies should not be required
by law to cover acupuncture treatment; and

7. Licensure of lay acupuncturists should be
phased out.

Meta analysis confirms sceptic view on
acupuncture

The National Council Against Health Fraud
(NCAHF) Sept/Oct newsletter states:

An evaluation of 51 controlled clinical studies
of the effectiveness of acupuncture on chronic
pain using a list of 18 predefined
methodological criteria came up with findings
consistent with the NCAHF’s position on the
topic.

Researchers stated: "The quality of even the
better studies was mediocre. No study earned
more than 62% of the maximum score. The
result from better studies are highly
contradictory. The efficacy of acupuncture in
the treatment of chronic pain remains
doubtful.”

(Journal of Clinical Epidemiology 1990; volume
43, pages 1191-1199)

—

Preconceptional Care - at a price

Foresight is a registered charity dedicated to
"preconceptual [sic] care”. It steers members of the public,
which in practice usually means infertile women, to any
of 38 doctors who usually perform hair analyses and
prescribe nutritional supplements.

Foresight claims an impressive rate of successful full-
term pregnancies and normal babies. However, the two
couples I know who went to Foresight were unsuccessful
and eventually gave up the treatment. Perhaps they were
not included in Foresight’s statistics? If people who
leave because they feel they are getting nowhere are not
decmed to qualify, this will, of course, explain the
excellent reported results.

Foresight’s hair analyses are performed by Biolab in
Harley Street, a private lab run by Dr Stephen Davies.
In 1988 the Observer sent two identical hair samples to

HealthWatch Newsletter 8, Oct/Dec 1991

Biolab under two different names; the results were very
different. Since then, Biolab accepts hair samples only
through certain practitioners.

On 13 February 1991 Thames Action followed the
adventures of a viewer, a healthy young woman who
went to three different Foresight doctors for advice. All
sent a hair sample to Biolab within a few days of each
other. All three samples came back with different results:
for example, her hair had 75 ppm of magnesium on
Wednesday but only 29 on Friday.

However, on the basis of these results, one doctor said
she needed no supplements but the two others
prescribed, or sold her, different regimens of tablets; one
sold her tablets even before the anmalysis results were
available. None of them were qualified gynaecologists;
none offered her a gynaecological examination and one



T

didn’t even listen to ber chest.
£249 for two consultations and pills.

The programme was previewed in the Daily Mirror,
who contacted Foresight for information. Foresight sent

One doctor’s bill was -

s

it, adding, "you should investigate an organisation called * -

HealthWatch."

% % ok

In a previous newsletter (no 3) we reprinted
correspondence between Professor John Garrow and

Foresight. One of Foresight’s aims is to fund research.
As there is no evidence that hair analysis results are
related to the outcome of pregnancy, Professor Garrow
applied for funds to analyze of hair of women booking
for antenatal care at the Bart’s and the Royal London,
and see if the results are related to the outcome of
pregnancy. The hospitals’ catchment areas are Hackney
and Tower Hamlets, among the most deprived areas in
Britain. Foresight regretted their research funds were
fully committed for the next three years.

B S e e

Selenium for hair

Professor Arnold Bender

"Professor Bender recently received a carton of tablets promoted (in English and
one of the Asian languages) as being good for.the hair. They cost £19.80 a pack,

which is sufficient for two weeks. On opening, the tablets smelt dreadful.

responded by writing the following.

According to the 1991 COMA report on
Dietary Reference Values, the lower reference
nutrient intake for selenium is 40 micrograms
(ug) per day for adults, and the reference
nutrient intake (which is enough for almost
everyone) is 75 ug for men, 60 ug for women.
The upper limit has been set at 6 ug per kg
body weight - in other words, 420 ug for a 70
kg adult. People in Finland and New Zealand
consume 15-40 pg/day, ie well below the UK
minimum, but have no identifiable deficiency
disease.

The earliest signs of toxicity are nail changes,
hair loss, peripheral neuropathy and chronic
dermatitis. Acute poisoning in animals gives
rise to tetanic spasms and respiratory failure.

Against this background consider Bonazi hair
food "for falling hair, rough skin, fragile and
brittle nails. Initially take two tablets three
times a day. The product is not intended as a
medicine but as a natural nutritional food
supplement." This dose of Bonazi provides
several amino acids, minerals (including tin!)
selenium in toxic doses, and vitamins.

The vitamins are supplied in amounts of 10-
30 times the recommended daily amounts for
populations (RDAs) except for vitamin D (2
x RDA) vitamin C (4 x RDA), folate (6 x

HealthWatch Newsletter 8. Oct/Dec 1991

He

RDA) and B12 2400 times the UK estimated
average requirement for individuals. Or so the
label states.

The dose of selenium, if you stick to the
instructions, is 1200 ug/day - three times the
upper limit of safety.

There is always a need for a large safety
margin with potentially toxic substances since
people will exceed the stated dose in the hope
of better results. Moreover, selenium is also
present, in smaller amounts, in several dietary
supplements and is sold as a treatment for
arthritis and other purposes. Anyone taking
these supplements is also getting selenium in
their normal food, so there is an obvious risk
of poisoning.

1233333232332 23222222 R 2322222323222 2 %]

WORST SLIMMING AIDS

Our US cousins, the National Council Against
Health Fraud, report that Obesity and Health
have chosen five weight loss products for their
Slim Chance awards:

Most outrageous scam: Cho Low Tea
Worst product: Cal-Ban 3000
‘Honorable’ mention: Dream Away,
Blocker, and Berry Trim.

Fat



Cancell

Cancell is an untested, irregular substance recentiy touted in Britain as a cancer cure (or
near-cure. The piece below is taken from the National [US] Council Against Health Fraud

Newsletter Mar/Apr 1991)

Cancell (also known as Entelev, Jim’s juice,
crocinic acid, Sheridan’s formula, JS-114, JS-
101, 126-F) is described by promoters as "an
assembly of synthetic chemicals" which react
with the body electrically rather than
chemically. o

Cancell, which may be used internally or
externally, is touted as a cure for cancer and
a_variety of other diseases including Aids,
cystic fibrosis, MS, emphysema, Parkinsonism,
haemophilia, and mental illness (except
schizophrenia).

Cancell’s inventor, James Sheridan, a chemist,
says the formula was revealed to him by God
in 1936. Sheridan says that because Cancell
is divinely inspired, he cannot charge people
for using it. Instead he has established the
Eden Foundation, a non-profit corporation in
the UK, to which people may contribute.

In 1982 Sheridan applied to the US Food
and Drugs Administration for Investigational
New Drug status, which was not granted owing
to failure to provide requested information.

In 1984 Edward K Sopcak acquired the
directions for manufacturing Cancell after
Sheridan said he was forced to stop production
"by the media and the FDA". Batches of
Cancell are cooked up in Sheridan’s and
Sopcak’s homes. Sopcak claims to have
distributed about 15,000 pints to patients; it is
not known how much Sheridan has sent.

Sopcak and Sheridan differ somewhat on
Cancell’s alleged mode of action. Sheridan
says cancer is a protein disease and that there
are three types of cells: normal, primitive, and
cancer. He says that Cancell causes cancer
cells to become primitive and self-destruct.
Sopcak believes there is only one type of

cancer which is caused by a mutated anaerobic

cell. He says that improper diet causes
electrical and chemical damage thus opening
the way for the microbe Progenitor crytocides

HcalthWatch Newsletter 8, Oct/Dec 1991

[the alleged cancer-causing germ imagined by
the late Virginia Livingstone-Wheeler MD).
Sopcak says Cancell acts by changing the
vibrational frequency and energy of cancer
cells "reducing their voltage" until they reach
the "primitive" state described by Sheridan.
He claims to ‘tune’ the liquid to correct
vibrational frequencies in some secret fashion.

Promoters claim that human and animal
studies proving Cancell’s worth have been
done,- but are being suppressed by "the
establishment".

They say the FDA did a "secret and illegal”

- study which resulted in 80-85% cure rates, but

the FDA denies that any such study was ever
conducted. The only evidence that Sheridan
and Sopcak have to offer is a file of letters
that Cancell works. One newspaper report
described Sheridan’s evidence as "ridiculous
and amateurish” (Wendland, Monthly Detroit,
March 1984).

The FDA itemised Cancell’s ingredients as
inositol, nitric acid, sodium sulphate, potassium
hydroxide, sulphuric acid and catechol (a
phenol found in resins and lignins, used as a
photographic developer); Sheridan has said that
he also uses crocinic acid. According to Dr
Tadeusz Malinski, Associate Professor of
Analytical Chemistry at Oakland University,
Rochester, Michigan, the dark brown liquid
contains at least a dozen compounds, none of
which are likely to be active against cancer.

No severe reactions or deaths have been
reported, but Sheridan says that patients may
experience "temporary, moderate fatigue" after
taking Cancell. The most dangerous feature
is the promoter’s insistence that patients
abandon other forms of cancer treatment while
using Cancell. In 1989 the FDA obtained a
permanent injunction to stop the distribution
in interstate commerce, but the nostrum is still
being illegally obtained outside Michigan.



#

Mercury from dental amalgam:

Why general practitioners might unintentionally give patients wrong information

by Caroline Richmond

Medical Monitor, a weekly A4 sized free
magazine for general practitioners, is one of
the better free publications sent to doctors.
Like many other such publications, it gets all
its revenues from advertising. The main
reason for its good reputation is the Review
section, which prints abstracts of papers from
the mainstream medical journals. General
practitioners read it as a way of keeping up
_with the literature. They can also earn
Government money for correctly answering a
quiz based on Medical Monitor’s abstracts.
Thus, it is important that these abstracts are
correct.

The Review section includes a column
originally called Holistic Medicine; it is now
more accurately called Complementary
Medicine. It is written by Dr George Lewith
of the |Institute for the Study of
Complementary Medicine, which is based in
Southampton but also has a London practice.
Dr Lewith was an early critic of HealthWatch
and indeed criticised us in a press release he
wrote for the Council for Research into
Complementary Medicine.

On 25 January the Holistic Medicine
column of Medical Medicine ran an abstract
by Dr Lewith of a letter that had appeared in
the Lancet of December 22/29, 1990. The
abstract suggested, among other things, that
"many complementary practitioners have for a
number of years suggested that dental amalgam
is dangerous and may be a contributory factor
in many chronic illnesses such as rheumatoid
arthritis and multiple sclerosis. This does not
mean that all patients with rheumatoid arthritis
or multiple sclerosis have problems with their
dental amalgam, but rather that a proportion
do. Consequently, removal of the amalgam is
an important action in a proportion of
individuals with chronic illness. Sweden has
now banned the use of mercury-based
amalgams for dental procedures because of
their potential danger."

HealthWatch Newsletter 8. Oct/Dec 1991

This abstract gives cause for concern for two
reasons. One is that the letter that was
abstracted, by FL Lorscheider and MJ Vimy
of Calgary University, is about alleged
diffusion of mercury into the placenta of
animals. It makes no mention of rheumatoid
arthritis, multiple sclerosis, or any other
chronic human diseases. And it does not
mention anything about Sweden banning the
use of amalgam in dentistry,

The British Medical Journal, in its news
columns of 2 March 1991 (p 488) ran an
comment called Is Dental Amalgam Bad For
You? It quoted a United States Food and
Drug Administration spokesman as saying that
a study by Vimy and others, published in the
American Journal of Physiology in 1990, was
"very flawed." The BMJ also said that four
subsequent studies have shown that Vimy and
Lorscheider’s  interpretation of  the
measurements of mercury concentrations in a
study published in 1985 to be erroneous.

The BMJ went on to say "The clinical
reviewer in the Medical Monitor of 25 January,
for example, repeated the suggestion that dental
amalgam may be a contributory factor in
multiple sclerosis---but the American Multiple
Sclerosis Society has found no evidence of this,
not does it endorse the removal of amalgam
fillings as a treatment procedure. The same
reviewer also stated that Sweden has now
‘banned the use of mercury amalgams for
dental procedures.” A spokesman for the
Swedish Dental Association flatly refuted this."

Thus, Medical Monitor’s reviewer not only
inserted new material into the review; he
inserted statements that were at variance with
the facts. One might have thought that
Medical Monitor would publish a correction,
especially after the British Medical Journal’s
comments. They did not. But that is not the
(continued on p.8)



¥

Quackery in the treatment of people in residential care

Dubious psychotherapy used on deprived children

After the recent court case of a social services child care officer accused of the sexual abuse of
children in care, the Observer and several other newspapers have revealed that regression therapy

is widely used in Britain.

According to the Observer (29 September
1991) a home practising one kind of therapy
is funded by the Department of Social Security
despite a report by Shropshire Social Services,
who found that patients were sometimes tied
up to staff members by a.rope, or made to
stand in the corner of a room for up to 24
hours. The inspectors found these practices
"dangerous and potentially abusive" and
demanded an immediate halt to them.

Regression therapy is a controversial form
of psychotherapy based on the theory that the
subject must be taken back to childhood to
discover the roots of -personal problems. The
technique involves putting patients in nappies,
bottle feeding and standing in corners, and
alternating between shouting at them and
hugging them so that they feel like bewildered
children.

Its techniques are disseminated among
psychotherapists, social workers and teachers
by the Institute of Transactional Analysis, who
have several hundred members and organises
regular workshops to disseminate ideas. They
also promote a form of regression therapy
called Cathexis, which has been widely
discredited in the US.

Cathexis was the brainchild of US social

worker Jacquj Schiff, who developed
‘reparenting’ while working with schizophrenics.
In her book, All My Children, she describes
making patients stand in a corner, restraining
them and spanking them. She also describes
how she got a patient over a castration
complex by holding a knife to his genitals. A
home she operated in California had its licence
taken away, and Courts in Virginia ordered Ms
Schiff never to work again. She now lives in
Birmingham, where she runs a private
reparenting practice.

A home for mentally ill adults that uses
Cathexis techniques operated in Shropshire
until June and now operates in Birmingham.
It is managed by the Trident Housing
Association.

In September 1991 Birmingham City Council
refused an application to have the home
registered with the Social Services Department.
However, Nick Moreton, Director of Trident,
is challenging this decision at an appeal
tribunal.

The home is funded by the Department of
Social Security to the tune of £170 a week per
resident. It has eight patients, but the
application is for 12 places. The home is
likely to lose its funding if the appeal fails.

e R e PR PO}
Charity profits on fear of cancer

It takes a brave editor to run an article criticising an advertiser, especially during the current
recession, when newspapers are feeling the pinch because of shortage of advertising revenue.

Full marks, then, to the Observer, who on
7 April published a fund-raising advertisement
for the World Cancer Research Fund, followed,
a week later, by an critical article.

The advert showed a ripe pear and an
equally ripe breast, the latter carrying the word
‘press’ in three places. The Observer article,

HealthWatch Newsletter 8, Oct/Dec 1991

by Adam Raphael, said that the WCREF is an
offshoot of a controversial US cancer charity,
the American Institute for Cancer Research
(AICR).

Said the Observer: "this body has faced
charges of conflicts of interest, excessive
expenses, and, in at least three US states, has



T S SR SR

been investigated for violating the law. Set up eight

years ago by two professional fund-raisers, Jerry C
Watson and Byron Chatsworth Hughey, AICR sent out
a diet questionnaire to 1 million Americans asking about
their eating, smoking and drinking habits,

"It pretended to be a scientific survey, but was
basically an appeal for funds. The dollars rolled in.
What the donors did not know was that less than ten per
cent of the money initially raised would go into scientific
resecarch. Most was used to cover expenses. And a
large chunk-of those expenses - $645,116 to be precise -
was paid to a direct mail company owned by AICR’s
founders. :

"A further quarter of a million dollars was paid to
another direct mail consultancy firm controlled by
Watson and Hughey. Watson and Hughey have since
resigned from AICR’s controlling board, but their firms
are still lucratively employed as consultants.”

- Dental amalgam (continued from page 6)
end of the story.

General practitioners are paid an incentive under the
Postgraduate [Education Allowance scheme by the
government to keep up with medicine by attending
approved conferences or reading the literature. They can
earn £200 a year by answering a quarterly questionnaire
based on recent abstracts in Medical Monitor. There are
30 questions ‘each quarter, and they need only be scored
True or. False. - To make things easier, against each
question is.the date of the issue of Medical Monitor in
which they can find the answer. Clearly, this system is
open to abuse: at worst, a group of doctors could get
their receptionist to look up the answer and then fill in
the questionnaire on behalf of any number of them.

Medical Monitor’s quarterly questionnaire for the first
quarter-of 1991 was published on 29 March - by which
time its editors would have had time to have seen the
BMJ article. However, it is clear they did not.
Question 10 states "Mercury-based amalgams for dental
procedures have been banned in Scandinavia." and the
reader must tick either the True box, or the False box.
GPs had to send in their answer by 16 April. A list of
correct answers was published in the issue of 3 May
1991. It gave the "correct” answer as---True.

1 wrote a ‘for publication’ letter to the editor of
Medical Monitor drawing her. attention to this, and
pointing out that GPs who answer the question correctly
will be. penalised by losing money. My letter was
neither published nor acknowledged.

Why does this matter? The answer is that many people
with rheumatoid arthritis, multiple sclerosis and other
chronic conditions including neuroses will clutch at any
straw if they think it will help them, and are especially
likely to believe information told them in good faith by
their doctors. In Britain, patients wanting their amalgam
fillings replaced will usually have to pay privately, and
we have heard stories of patients being charged £2000.
If the procedure does not benefit them--which is difficuit

HealthWatch Newsletter 8, Oct/Dec 1991

to evaluate objectively--then this constitutes the sort of !
quackery that HealthWatch would like to see stamped
out, particularly as it takes money from people who, by
reason, of their infirmity, are least able to afford it---and
least able to withstand a gruelling course of unnecessary
dentistry.

Dental amalgam is a remarkable material---biologically
inactive when set, able to withstand high pressure and
the stresses of biting and chewing without breaking,
fatiguing, distorting or creeping, an unfriendly substrate
to microorganisms, and setting tightly in the tooth
without leaving crevices to harbour bacteria.

Typeset and published by HealthWatch,
formerly the Campaign Against Health Fraud,
Box CAHF, London WCIN 3XX, telephone
081-673 4401

Registered charity no 1003392

Presidents: Nick Ross and Dr Michael O’'Donnell
Chairman Professor John Garrow

Vice-Chairman Professor Vincent Marks

Newsletter editor: Caroline Richmond;

Membership secretary: Deborah Bender

Patrons: Dr Chris Bass; Professor Harold Baum;
Professor Michael Baum, Professor Arnold Bender,
Diana Brahams, Barrister;

Malcolm Brahams MA (Oxon) Solicitor;

Dr lain Chalmers; Dr Bernard Dixon;

Professor Vincent Marks; Michael Morris MP;

Mrs Jean Robinson, defender of patients’ rights;
Professor Robert Souhami; Professor Sir John Vane FRS,
Nobel laureate in physiology /medicine;

Dr Simon Wessely.

HealthWatch promotes:

1. Good practices in the assessment and testing of
treatments, whether ‘orthodox’ or ‘alternative’;

2. Consumer protection of all forms of health care, both
by thorough testing of products and procedures, and
better regulation of all practitioners;

3. Better understanding by the public and the media
that valid clinical trials are the best way of ensuring
public protection.

HealthWatch welcomes membership enquiries from those
who share its aims: Membership costs £12 per year (£4
for students); £4 air mail supplement for those outside

Furope.
L i e s ]



